tisdag 21 april 2009

Mer ÖSK:are än nånsin...

Det tog 47 år. Men nu är jag ÖSK:are på riktigt. Samtidigt inser jag att kärleken ökar med avståndet.
20 mil från hemstan följer jag mitt svartvita lag på webben, via Nerikes Allehandas direktrapportering och på Götgatans O´Learys. Aldrig har jag brytt mig så mycket som nu.
Igår var en glädjens dag på O´Learys. På de STORA TV-skärmarna visades det STORA göteborgsderbyt och det STORA stockholmsderbyt. På en knappnålsstor 27-tumskärm i hörnet snett över kassaapparaten och drinklistan visades min match: ÖSK mot Helsingborg.
Stämningen på puben var hög. Kvinnor och män hoppade av glädje och ilska när Bajen fick ett mål bortdömt och nån Charlie tofflade in 2-1. TV-kommentatorerna skrek i falsett. Mellanreklamen dånade. Beställningarna i baren haglade.
Men jag var i min egen ÖSK-värld. Och såg hur ettan kom och tvåan kom så småningom.
Jag log i mjugg. Snubben bredvid mig i baren hejade på Helsingborg. Trots det hittade vi en samhörighet. Det var han och jag mot världen. Och jag vann.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen har du kommit till insikt. Ikväll bänkar vi oss igen i ÖSK-borgen och ser svartvitt spöa regerande svenska mästarna.
Håll stämningen uppe på sportbaren eller var du nu sätter dig. Och begär åtminstone 42 tum. TV-skärm, alltså...

/F d rumsockupant, numer frånskild

Anonym sa...

Du vann ja. Men det är 25 omgångar kvar. Får se vem som skrattar då.. ;) Ses på O'Learys /Snubben bredvid