onsdag 4 februari 2009

Super-G och 50-talet

Häromdan gick vår störste boxare ur tiden.
Det kändes lite nationalromantiskt när jag läste om hur folk lyckades lyssna på hur Ingo slungade Floyd i golvet med Tors hammare. Sveriges Radio sände inte på natten. Istället var det Radio Luxemburg som kablade ut den sensationella matchen mitt i natten. Två miljoner lyssnare låg med örat tryckt mot rörradion.
Det var inte bättre förr. Tänkte jag.
Tills igår.
Med miljoner möjligheter att se, lyssna och höra rykande nyheter i direktsändning missar man antingen allt eller inget.
Igår skulle Anja och Vikarby köra Super-G i alpina VM. Jag satt på tåget. Det var jag och tjejen bakom som var sportintresserade i vagnen.
-Vet du hur man lyssnar på Radio Västmanland, frågade hon konduktörskan.
-Radio Vad? undrade den SJ-anställde.
-Det är Super-G på Radiosporten, förtydligade sporttjejen.
-Super Vad? envisades konduktörskan.
-100,7, svarade jag mellan sätena.
Jag är ingen siffermänniska. Har aldrig varit. Men bankkoder, kortkoder, dörrkoder och mobilkoder sitter i hjärnbarken. Liksom SR:s frekvenser.
Själv satt jag, som den moderna människa jag är, med datorn uppkopplad med mobilt bredband. Webbradio är guds gåva. Den mobila täckningen mellan Stockholm och Örebro är guds straff.
-Nu! Nu är det dags för startnummer 17. Anja Pärsson, det stora svenska medaljhoppet, förkunnade min brorsa som satt i en litet trångt kommentatorsbås i Alperna tillsammans med skidoraklet Torgny Svensson.
-Sådär. Bra, hon har bra fart ut i det svåra partiet. Kör inte för rakt nu, Anja. Så, höger, vänster, här börjar det se riktigt bra ut. Mellantiden kommer här, 32, 33, 34 och
Tunnlarna innan Bålsta.
Webbradion laddade upp igen. Och sändningen började om från startnummer ett.
-Välkomna till Val d´Isère. Dags för damernas Super-G, mässade brorsan.
Jag scrollade fram markören till startnummer 17 igen.
-...ellantiden kommer här, 32, 33, 34 och
Ny tunnel.
Samma visa. 32, 33, 34 och
I Västerås frågade jag tjejen bakom hur det hade gått för Anja.
-Ingen aning. Det går ju fan inte att lyssna på nån jävla radio här, suckade hon.
Mellan Valskog och Arboga fick jag en plupp på signalvisaren för det mobila bredbandet.
"Super G-fiasko för svenskorna" stod det på Aftonbladets förstasida. Vid det laget hade säkert brorsan redan tagit ner hela kopplet av åkare, intervjuat Anja, Vikarby, Stenmark och Bengt-Olov Grahn.
Undrar vilken frekvens Radio Luxemburg har?

 

Inga kommentarer: