torsdag 18 september 2008

Dags för surströmming

Det är exotiskt. Det är svenskt. Det är kulturmärkt. Det luktar apskalle.
Ikväll är det dags. I nästan 20 år har jag lyckats hitta på en tveksamt godtagbar ursäkt för att slippa bli hembjuden till föräldrarnas årliga surströmmingsskiva.
I år hörde jag själv hur urholkat det lät att säga att jag ska tvätta bilen och byta vindrutetorkare.
-Men du har ju ingen bil längre, sa min avslöjande moder.
Nej, just det. Så är det ju.
-Ok, jag kommer.
Är det bara rikligt med öl och vin till "maten" så kommer jag överleva. Det är i alla fall min förhoppning.
Så jag varnar redan idag. En koll på bloggen imorrn kan bli en sur överraskning.

1 kommentar:

Arre sa...

...uppvuxen med surströmmingsfester när jag fortfarande bodde hemma...deltog inte själv, förstås, men kommer fortfarande ihåg hur det luktade i avloppet dagen efter.....(resterna spolades ned, men på nåt sätt fastnade nåt...vete fan hur det gick till)...nu äter man stolt för att det är så macho och hippt....kommer aldrig att komma i närheten av en fisksoppa på färsk fisk dock...... Arre