tisdag 9 september 2008

Kassa uttryck

Har just varit och handlat. Jag la pinnen både före och efter min mat. Duktigt. Sen har jag en tvångstanke när jag knappat in koden.
-På summan tack, säger jag innan kassörskan hinner säga "på beloppet?".
Det känns oerhört viktigt att säga "på summan" innan kassatanten säger "på beloppet?". Jag vet inte varför.
Nu har jag börjat lägga till: "Sen kan du kasta kvittot". Och det ska helst sägas innan kvittot tickat fram.
Förr i tiden hade jag knas på att alltid säga "Å en påse också". Det var på den tiden när kassafolket hade påsarna vid sidan om sig, och när dom knappade in priset själva. Det hela handlade så klart om att jag inte ville höra det genomnärkingska utrycket "Behöööver du en kasche också?".
Jag har ännu fler härliga tvångstankar. Mer om det nån annan gång.

1 kommentar:

tompa sa...

Fasen också... jag kom på en så himla bra kommentar till det här inlägget... men så när jag såg dig på centralen och sa att jag hade en bra kommentar på gång, så glömde jag samtidigt bort vad det var jag hade tänkt skriva. Och varför.