onsdag 3 december 2008

Åh nej, nu börjar det!!!


Läste just en artikel som handlar om folk som inte gillar reklam. Dom kallas numera "Reklamundvikarna" och finns framförallt bland människor som är suktar efter kontroll och är förändringsfientliga. Sen görs det skillnad på framåtlutande och bakåtlutande människor. Framåtböjda människor läser tidningar och gillar reklam. De som lutar bakåt (i soffan, typ) kollar på TV och ondgör sig över reklam. 
Jojo. Snabbt drar man parallellerna till sig själv. Nog fan lutar jag mig fram över blaskan och kollar in att rostasfilé kostar 129 spänn på Vivo. Och nog ligger jag bakåt i soffan och suckar över att få se reklamen om Mekonomens bildelar med garanti för 85:e gången.
På nåt outgrundligt sätt får jag nu en jullåt i skallen. Mest för att kollegan i rummet bredvid har den osedvanligt dåliga musiksmaken att dynga på Peter Jöbacks vidriga jullåtar i sina skrälliga datahögtalare. Den 3 december. Ho ho. No no.
Jaha, nu börjar det alltså. Pinan som börjar allt tidigare. Lite som semmel-syndromet. Och som gör att man hatar semlor i februari och Adolfsson & Falk i december.
Sofia Källgren hatar man så mycket att man förstår varför det ramlar damm från hennes långa ögonfransar när hon blinkar första advent; ingen orkar höra hennes glöggsöta röst vibrera fram Julen är här. Därför ställs hon in i julmuséet i Dala Floda elva månader om året och plockas fram dammig och julsångskåt i slutet av november... Och redan då är jag urless på jullåtar. Mest för att jag är det året om.
Alltså, har man jobbat på Sveriges Radio som programledare och tvingats skicka ut bjällror, jag såg mamma kyssa tomten och Christer Sjögren i etern till helt försvarslösa radiolyssnare - ja, då vet man vad stackarna på Guantanamo-basen får utstå dygnet runt...
Jag fick inte ens fackombudet på radion att ställa upp på mitt krav om "Julsångs-tillägg". Men hallå, är det konstigt att det är svårt att få folk fackanslutna..?
Inser att jag är en "julsångsundvikare". Och det spelar ingen roll om jag är framåtlutad och bakåtlutad. Jag ligger i fosterställning med båda händerna för öronen under hela december.




Inga kommentarer: