tisdag 27 januari 2009

Det trodde man inte!

På tåg igen. Kvartsfinal tre i Vi i femman är avklarad. Aggerud från Karlskoga vann. Dom är för goa, femteklassarna från Karlsköuga. De ä gôtt å vinne!
Hungrig som en örn gick jag till det som SJ kallar "kiosken" i vagn 14. Snubben i kiosken på en kvadratmeter var en glad prick.
-En bira vore inte så tokigt så här på kvällskvisten, sa jag trosvisst.
-Japp, det ordnar jag, sa kiosksnubben och vände på en femöring och langade fram en Mariestad. Nåt mer?
-Du sa japp, konstaterade jag. En Japp kanske, eller varför inte en gammal hederlig schweizernöt. Bira och choklad - en oslagbar kombination.
-Håller med. 51 spänn blir det.
Och nu kan jag konstatera: ölets beska, chokladens sötma, nötternas bitterhet och sältan från en svettig radiosändning skapar ett Bonde-söker-fru-bröllop i gommen.
Smaker man aldrig trodde passade ihop, men som faktiskt gör det. I love it!
Ungefär på samma sätt som när jag insåg att tzatziki och kroppkakor funkar. Liksom lättöl och mazarin.
Jakten på omöjliga kombinationer fortsätter. 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kanelbulle & rödvin. Eller knäckebröd och rödvin. Oslagbart

Anonym sa...

Eller hallonsylt och frugan ... oslagbar kombo!

Adrian sa...

För dom som snusar måste jag slå ett slag för Probe Whisky Portion... och mjölk!

Låt snusen juica till sig någon halvtimman innan du andaktsfullt slår upp ett glas lagom kall mjölk. Drick det sedan långsamt och känn hur smakerna blandar sig. Mycket gott.

Anonym sa...

kaviar på en kall pannkaka!