måndag 24 november 2008

Julstyggelse


Jag skäms lite. Man ska älska julen. Det gör inte jag.
Lite av ett mysterium är det. Jag vet inte riktigt när min avoga inställning till Jesu födelse startade. För det fanns ju en tid när jag redan fem på morgonen satt i soffan med stora blå ögon och inväntade Scooby Doo, Bod och dom tuffa grabbarna.
Kanske är det barnens fel att julen blivit en styggelse. De högt ställda förväntningarna som i min kritiska hjärna ständigt kommer på skam. 
Sen alla dessa tveksamheter när man summerar den sistlidna julen. Fel julklappar? För lite julkrafs i granen? Var inte skinkan väl salt? Men vafan, Ernst Kirschsteiger som julvärd!? Borde vi ha åkt 40 mil till och julat för en släkting? Borde man ha gjort en egen sillinläggning? Glögg smakar gott första klunken.
Frun och jag brukar säga att vi är så lika i så mycket. Men när det gäller julen är vi födda i olika solsystem.
Hon brukar börja i augusti.
-Åååh vad jag längtar efter jul! Ska vi göra egen kalvsylta, stöpa ljus, köpa silvergran, smida en egen granfot, lacka klapparna med eget sigill, slakta en spädgris, fiska laxen i Archangelsk och vira in hela fastigheten i julglitter?
Hon sätter julribban när sommarens solbränna näppeligen torkat in. Och jag bleknar av prestationsångest.
I september vill hon prompt ha ner mig i källaren bland 58 flyttkartonger och se till att kartongerna märkta "Älskade jul" står längst fram. Av nån anledning står dom alltid underst och längst in, från år till år.
I oktober har hon virat in hela balkongen med ljusslingor, köpt lysande snöbollar och börjat rimma. I november stoppar hon in DVD:n med brasa/musik i TV:n och sjunger med i "JUUUULEN ÄR HÄRRRRRR!" iförd tomteluva.
Idag är den den 24 november. I det DahlbergSundbergska hemmet strålar det av jul. Det luktar saffran, kryddnejlika, pepparkakor och nyansen på inredningen går i blodrött. Julskyltningen på NK brukar vara trendsättande. Bah! Vilka losers! Vill ni se en julskyltning som får tomten att rodna av stolthet - gå in på Google Maps och sök på "nu jävlar är det jul!".
Jag längtar till sommaren. Så tråkig är jag.
Glad Midsommar!

Inga kommentarer: