tisdag 25 november 2008

Snygga ord


Visst skriver jag snygga ord? Väldesignade på nåt sätt, va?
Jag skriver ju på en Mac, gudbevars. Och jag smeker fram orden med tangenterna. Varje knapptryckning låter som det gör i amerikanska filmer. Enter password: smatterismatterismatt, och sen är dom inne i FBI:s allra hemligaste datasystem.
För typ 20 år sen var jag journalist på framlidna Örebro Kuriren. På den tiden skrev man text på så kallat papper med hjälp av en så kallad skrivmaskin. Min skrivmaskin var av märket Halda, en tung pjäs från 50-talet med trävals.
Jag älskade ljudet av tangenternas hamrande på trävalsen. Orden satt liksom som en smäck. Och åter igen - det lät som i amerikanska filmer. Kloppetikloppetiklopp. Och sen hade reportern avslöjat en korruptionshärva och blev hotad av CIA.
Nu sitter jag och skriver designade ord. Böngroddar. Grattiskram. Blåslampa. Det spelar ingen roll vad jag skriver; allt blir snyggt när man skriver på Mac.
Ja, jag vet att jag är löjlig. Men jag är designat löjlig. Löjlig är förresten ett fult ord, men blir snyggt med Mac.
Så det så.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hah! Har nu slagit ihjäl en arbetskvart på din fina blogg. Grattis till Macen ;-)

/DCLXVI på MWF

Unknown sa...

Fick hem min vackra MacBook tidigare idag, så jag kan precis relatera till hur du tänker och känner. Fy tusan så mycket vackrare alla orden blir!? Så märkligt..!