fredag 14 november 2008

Rapport från den tysta vagnen

Jag gav SJ:s "tysta vagn" en chans till. Pluttade i rutan när jag beställde tågresan igår kväll.
Hur tyst kan den bli?
Svar: inte alls.
Mitt emot mig satt en snubbe som skulle av i Bålsta. Redan i Örebro plockade han fram laptopen, satte på sig ett par schyssta Bose-hörlurar och skickade i en DVD. Sen började det. "Hahahaha, jamen jävlar!". "Hoooohoooo, han är för underbar!". "Nämenhihihihihi...ja, jag säger då det!".
Mannen i 45-årsåldern lät oss andra i vagnen förstå att det han kollade på var bland det roligaste han sett sen Magnus & Brasses "Flygkaptenerna".
Vid bordet intill mig satt fyra reklambyråmedarbetare från konkurrentbyrån, intet ont anande. Dom gick igenom hela pitchen på kunden i Stockholm. Allt. Kommunikationsplattform. Problemställning. Utförande. Webb. Design. Hur kunden skulle fås att tro att just deras byrå var absolut vassast.
Jag satt som en fluga på väggen. Och mannen mittemot skrattade vidare. Kvinnan snett emot sov och hörde aldrig att hennes mobil med "I kissed a girl" ringde oavbrutet.
I Bålsta gick skrattgubben av. Han tog ur DVD:n ur datorn och la tillbaka den i fodralet där det stod...Sopranos?! Jag har nog aldrig uppfattat den serien som en komedi..?
Kvinnan med världens jobbigaste ringsignal vaknade med ett ryck först när alla hade klätt på sig för att gå av tåget i Stockholm.
Reklambyrågänget verkade grymt peppade när dom slog ihop sin pitch. Och jag kunde inte låta bli att ge dom några uppmuntrande ord:
-Lycka till på pitchen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha, fy vad kul. Du måste berätta vilken byrå. Nu ska vi kolla på din fruga ...

/david

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Att censurera bloggar är lite mesigt.

Sigfrid sa...

Varför sa du inte till? Har jag beställt tyst vagn så ser jag till så att den är tyst också..