tisdag 18 november 2008

MacMagnus

Är Mac-användare bättre människor?
Hittills har jag vandrat runt i tillvaron med Bill Gates som en osalig ande hängandes över mig. Microsoftpryttlarna har öst ner över mig: Bärbara. Fastsatta. Hundar som ska lära mig Word. Flygande fönster som skärmsläckare. You name it.
Och ständigt har pikarna från människor som anser sig vara lite bättre regnat över mig.
-Jaja, byt till Mac så ska du få se. Du hamnar i en bättre värld, skrockar Mac-fanatikerna och smeker sin G4 med nåt vått i blicken.
Dom tittar på varandra och har ett innanförskap som får Davidiansekten och Scientologerna att likna blåögda söndagsskolebarn. Och jag släpps inte in i samtalet om jag inte lägger mig på botbänken med ett äpple i munnen och talar i tungor.
På äldre dar (det där tog emot att skriva...) har jag börjat se mig själv som en finsmakare när det gäller design. Jag har bytt Volkswagen Passat mot Alfa Romeo. Yamaha, Suzuki och Honda har fått ge plats åt Triumph Bonneville. Dell har kastats i elektronikåtervinningen till förmån för en Sony Vaio.
Nu har jag tagit det slutliga steget. Jag har bytt till Mac. En designmässig fullträff med aluminiumskal och vackra vita knappar.
-Nu får du fart på programmen. Processorn kommer blixtsnabbt lyda minsta knapptryck och du slipper virus och dessutom pratar datorn med allt och alla, säger Mac-användarna och lägger den sektiska armen om mig.
Jaha. Skiter jag i. Jag vill bara överleva. För nånstans tror jag mig ha hört att dom enda som överlever tredje världskriget är kackerlackorna och Mac-användarna.
Och jag är en överlevare och vill vara en bättre människa. Dessutom är Steve Jobs ballare än Bill Gates. Så det så.

3 kommentarer:

Anonym sa...

säkert är det en väldigt blå mac!

Anonym sa...

Välkommen broder! Du äntrar (som redan förstått) nu en helt ny gemenskapsnivå. Hatten av, grattis - och välkommen.

Anonym sa...

Ooh! Du skrämde mig! Jag trodde att det var nån ny resturang på gång.

– En Mac Magnus med strips tack!

Tur för mig att jag läste hela inlägget.

/Ronald