måndag 6 oktober 2008

Frugans födelsedag - panikångest!


Den finns där som ett tryck över bröstet redan i april. Ångesten som växer inombords och eskalerar till ett paniskt tillstånd.
Den stora dagen närmar sig. 8 oktober. Det är då förhållandet ställs inför årets tuffaste utmaning. Det är då resten av livet gömmer sig under presentpapper.
Frugan fyller.
-Jag vill ha ett guldsmycke med ädelstenar, ett par skinnhandskar i gnupung, en spa-helg, kanske ett körkort, två hundvalpar eller en häst...eller förresten, ett par snygga boots, ett roligt jobb och en resa till Sydafrika och massor av små mer obetydliga presenter såsom en ny cykel och en biljett till musikalen Fucking London...
Önskelistan levereras första veckan i juni. Varje år.
Trycket över bröstet infinner sig i juli. Matlusten försvinner i augusti. Sömnlösheten kommer som ett brev på posten i september.
Köpa kläder? Nä. Hon har smak som gör Gucci till småpåve i fråga om att veta vad som gäller just i oktober 2008. Hon heter liksom kräsen i efternam.
Jag blir helt blank invärtes. Som kreatör brukar jag sällan blir handfallen och få skapande-afasi.
Men nu är det tomt. Och det blir inte bättre av att hon sticker till mig små presenttips under den krampaktiga resans gång: "ansiktsbehandling, en Guldbagge, telefonnumret till Eddie Izzard...".
Två dagar kvar. Kan knappt jobba. Försöker se "tecken" i verkligheten som ger mig vägledning mot en aha-present.
Är det nån som vet om månen är till salu..?

Inga kommentarer: