torsdag 30 oktober 2008

Ett nytt snitt i kolven


Vi fortsätter utbildningen i kreativitet på jobbet.
Först jobbar vi som fan på dan. Med kreativitet. Sen går vi till kursen på kvällskvisten. Och lär oss nåt. Om kreativitet.
Jaja. Man ska vara öppen för nya intryck. Jag vet. Så jag lyssnar med öppna öron och sinne. Vad kan jag ta med mig in i mitt professionella yrke.
Vet inte hur många kurser jag gått under mina yrkesverksamma år. 30? 50? Säkert.
Kursledarna tror stenhårt på sina egna teser. Och jag försöker nicka nyfiket och ta åt mig. En vecka senare är jag i samma hjulspår igen.
Är det mig det är fel på? Har jag ingen som helst förmåga att ta till mig nya saker? Är jag bara en konservativ son of a bitch som lever efter min medfödda tes om att förmågan får man med modersmjölken?
Min egen oförmåga har gett mig en idé. Jag ska bli kursledare och åka land och rike runt med min svindyra utbildning: "Ett nytt snitt i kolven".
Kursplan:
10.00-11.30 Bror och Syster Duktig - gruppövning där alla får berätta vilka kurser man gått.
11.30-15.00 Lunch - alla får laga nåt favoritrecept från sina matlagningskurser.
15.00-15.10 Skamvrån. Gruppövning: alla får redogöra vad man tagit med sig in i livet av samtliga genomförda kurser.
15.10-17.00 Prata skit. Individuell övning: Alla får fem minuter på sig att snacka skit om chefen.
17.00-19.00 Sparka. Individuell övning: Cheferna får fem minuter på sig att avskeda en medarbetare på ett psykologiskt riktigt sätt, med stöd av LAS.
19.00-23.00 Cheferna och kursledaren minns vad "Drinkblandarkursen 1987" gick ut på.
23.00-03.00 Alkoholens inverkan på personligheten. Socialt kontra asocialt beteende i kursgårdens kareokebar.
03.00-03.10 Övertalningsmoment med retoriska inslag. Övning: Hur får du receptionisten att öppna baren igen?
03.00- Efterfest på kursledarens rum.
05.27 Tala övertygande. Övning: Så övertygar du polismyndigheten om din oskuld. Klädsel: kalsonger, lampskärm och handfängsel.

Inga kommentarer: