tisdag 21 oktober 2008

Kajbajsborttagare


En gång i tiden fanns det en tjock bok som kom varje år. Knappt en bild, bara text rakt upp och ner. Allt i snuskigt perfekta rader.
Den var avslöjande och visade tydligt på det klass-samhälle vi lever i.
Nordlund, Bengt, överläkare och Nordlund, Birgitta, psykoanalytiker, Doktorsvägen 12, 019-12 13 14. Sommarbostad: Villa Nordlund, Fjällbacka, 0525-123 45. Telefax: 0525-123 12
Telefonkatalogen var avslöjande.
Niskala, Jimmy, svets. Gråvädersg. 142, Garphyttan, 019-639 261.
Ju fler rader, färre förkortningar och enklare telefonnummer, desto högre upp på rangordningen.
Jag kunde sitta på toa i timmar och plöja telefonkatalogen. Med benen helt avdomnade stapplade jag därifrån och kunde glädja mig åt nya namn att skratta åt, märkliga yrken att förundras över och att höginkomsttagarna tog dubbelt så mycket plats i Televerkets fläskiga katalog.
Idag på morgonen såg jag ett yrke som skulle ha fått en egen favoritplats i min humorskattgömma.
Centrala Örebro har nattgäster som jobbar på annan ort på dagarna, men sen kommer hem vid halvåtta på kvällen.
Kajorna. Tiotusentals kajor. Trötta efter en dag på jobbet kör dom lite after work-flax i luften över Stortorget. Sen är det läggdags vid tio. Det är nybäddat i sovträden runt Järntorget. Men innan Kaj Blund kommer är det dags för kvällstoaletten.
Splasch!
Sen ligger litervis gråvit kajskit på stans gator, trottoarer och min cykel. På morgonen luktar det inte nyutsprungna rosor över Örebros centrala delar.
Det är då hjältarna kommer: kajbajsborttagarna.
Med en tankbil, fet slang och supertryckluft spolar dom Örebro rent igen. Ger mig fan på att dom sprayar träden med Hugo Boss också.
Det är då jag funderar på deras yrkestitel. Vad skulle det stå i forntidens telefonkatalog?
Holmquist, Bengt, fågelexkrementsanerare. Kanske.
Eller marksanitör. Möjligen högtrycksträckdemonterare...
Hursomhelst har dom en plats i mitt hjärta där jag förvarar människor med yrken som behövs.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag har just köpt ett sadelskydd med ludet på ena sidan och galon på den andra.......skulle tro att kajorna gillar ludet bättre än gummi om dom får välja.... Arre